Kandidaat verkiezingen
Voordrachtsakte
Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om je kandidaat te kunnen stellen voor de verkiezingen. Ook de kandidatenlijst moet samengesteld zijn volgens een aantal regels. Alle geldige kandidatenlijsten die uiterlijk op 14 september om 16.00 uur zijn ingediend, krijgen een lijstnummer en worden gepubliceerd op de website vlaanderenkiest.be. Sommige lijstnamen zijn verboden, andere kunnen beschermd worden door de Vlaamse Regering.
VOORDRACHTSAKTE
Hoe kandidaat stellen
De lijsttrekker van een kandidatenlijst voor de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads- en provincieraadsverkiezingen dient uiterlijk op 14 september 2024 om 16 uur een voordrachtsakte in bij de voorzitter van het relevante hoofdbureau. Dat gebeurt voor het eerst volledig digitaal, behalve in de faciliteitengemeenten. De voordrachtsakte moet ondertekend zijn door een aftredend raadslid of een minimum aantal kiezers.
Hoe dient u de voordrachtsakte in?
De lijsttrekker van een kandidatenlijst voor de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads- en provincieraadsverkiezingen dient uiterlijk op 14 september 2024 om 16.00 uur een voordrachtsakte in bij de voorzitter van het relevante hoofdbureau. Dat gebeurt voor het eerst volledig digitaal, behalve in de faciliteitengemeenten. De voordrachtsakte moet ondertekend zijn door een aftredend raadslid of een minimum aantal kiezers.
Voorwaarden voordrachtsakte
Een voordrachtsakte moet volgende informatie bevatten: de gegevens van de kandidaten, een getuige en plaatsvervangend getuige, de volgorde van de kandidaten op de kandidatenlijst en eventuele informatie omtrent verschillende fracties.
De voordrachtsakte vermeldt de voornaam, eventueel de roepnaam, de achternaam, de geboortedatum, het geslacht, het rijksregisternummer, de hoofdverblijfplaats, de nationaliteit en de handtekening van de kandidaten, evenals de lijstnaam die bovenaan de kandidatenlijst op het stembiljet moet staan.
De naam van een gehuwde kandidaat mag voorafgegaan of gevolgd worden door de naam van de echtgenoot of echtgenote van de kandidaat. De naam van een kandidaat die weduwnaar of weduwe is, mag voorafgegaan of gevolgd worden door de naam van de overleden echtgenoot of echtgenote van de kandidaat. Voor de toepassing van deze regel worden de personen die een wettelijk samenlevingscontract hebben afgesloten, met echtgenoten gelijkgesteld.
De kandidaat van wie de achternaam samengesteld is uit 2 of meer afzonderlijke namen, mag op de voordrachtsakte invullen met welke van die namen hij op het stembiljet wil vermeld worden. De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau weigert het gebruik van een naam die geen deel is van de samengestelde achternaam. Als de voorzitter de voormelde keuze van de kandidaat weigert om een andere reden, vermeldt hij de motivatie in het proces-verbaal van het hoofdbureau.
De kandidaat die op het stembiljet wil vermeld worden met zijn roepnaam, voegt een akte van bekendheid bij de voordrachtsakte als de roepnaam geen van zijn voornamen is of geen afgeleide is van een van zijn voornamen. De akte van bekendheid kan afgeleverd worden door een vrederechter, een notaris of de burgemeester van de woonplaats van de kandidaat.
De voordrachtsakte vermeldt ook de voor- en achternaam, het rijksregisternummer, de hoofdverblijfplaats, de nationaliteit en de handtekening van de kiezers die de kandidaten voordragen, of van het aftredend raadslid dat de kandidaten voordraagt.
Op de voordrachtsakte kunnen een getuige en een plaatsvervangende getuige aangewezen worden om de vergaderingen van het hoofdbureau bij te wonen.
De voordracht geeft de volgorde aan waarin de kandidaten worden voorgedragen.
Als de kandidaten van een lijst, in geval zij verkozen zijn, 2 fracties willen vormen in de gemeenteraad of in de stadsdistrictsraad, dan moeten zij dat vermelden op de voordrachtsakte.
Wanneer moet de voordrachtsakte ingediend worden?
De voordrachtsakte dient uiterlijk 14 september 2024 om 16.00 uur ingediend te zijn.
Waar dient u de voordrachtsakte in?
De voordrachtsakte kan enkel digitaal ingediend worden.
Gemeentelijke aanplakborden voor verkiezingsdrukwerk
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 11 maart 2024 beslist om geen gemeentelijke aanplakborden voor de verkiezingen van 13 oktober 2024 te voorzien.
Aanwijzing van getuigen voor de stembureaus
Wie kan de rol van getuige vervullen?
Om getuige voor een stembureau te kunnen zijn, moet de persoon in kwestie een gemeenteraadskiezer zijn.
In welk stembureau brengen de getuigen hun stem uit?
Getuigen mogen hun stem uitbrengen in het stembureau waar ze hun mandaat uitoefenen.
Hoe een formulier met de aanwijzing van de getuigen indienen?
Alle info over het indienen van het formulier met de aanwijzing van de getuigen, evenals hun taken, is te vinden op de website van Vlaanderenkiest. Meer bepaald via volgende linken:
https://vlaanderenkiest.be/formulieren/aanwijzing-als-plaatsvervangende-getuige-voor-een-digitaal-stembureau
https://vlaanderenkiest.be/formulieren/lijst-van-de-getuigen-voor-de-stembureaus-met-digitale-stemming
Wie dient het formulier met de aanwijzing van de getuigen in bij wie?
Elke indiener van een voordrachtsakte mag per stembureau slechts één getuige en één plaatsvervangende getuige aanwijzen. Hij dient het formulier in bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau.
De indiener van de voordrachtsakte beslist voor elke getuige in welk stembureau hij zijn opdracht zal vervullen tijdens de duur van de verrichtingen. Hij brengt de getuigen die hij heeft aangewezen, daarvan zelf schriftelijk op de hoogte. De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau moet die kennisgeving mee ondertekenen.
Wanneer moet het formulier met de aanwijzing van de getuigen ingediend worden?
Het formulier kan enkel ingediend worden op dinsdag 1 oktober 2024 (12de dag voor de verkiezingen) van 14.00 tot 16.00 uur.
Waar moet het formulier met de aanwijzing van de getuigen ingediend worden?
De indieners van de voordrachtsakte ontvangen hierover bericht van de voorzitter van het hoofdbureau.