Elektronische identiteitskaart (eID)
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee u:
- uw identiteit online kunt bevestigen
- documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Pasfoto
Er zijn twee mogelijkheden:
- Sommige gemeenten kunnen zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart. Vraag eerst aan uw gemeente of dat het geval is vooraleer u zelf een foto laat maken.
- Als u zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
- de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.
Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u 3 weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw gemeente een nieuwe eID aan.
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
- Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt u, van de gemeente waar u woont, automatisch een oproepingskaart om uw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente.
Ook als de geldigheidsperiode van uw eID verloopt, krijgt u automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen. - In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente:
- als uw eID verloren of beschadigd is
- als uw pasfoto niet meer gelijkend is
- als u van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
- Ga met uw oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar uw gemeente om de eID aan te vragen.
Afhalen
- Een identiteitskaart dient u zelf af te halen. Ook bij het afhalen zullen er opnieuw vingerafdrukken genomen worden. Na 2 tot 3 weken krijgt u per brief bericht dat uw eID klaar ligt. Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
- Neem de brief met de codes mee naar het Lokaal huis Ter Nethe (Grote Baan 264) als u uw eID afhaalt.
- Uw pincode kunt bij de afhaling nog wijzigen als u dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken.
- U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of, als u uw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:
- uw oproepingskaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingsbrief.
- uw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van uw eID (enkel op afspraak):
- uw oude identiteitskaart
- de brief die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen en waarop ook uw pin- en pukcode vermeld staan.
Voor het aanvragen van de kaart betaalt u vooraf de volgende kosten:
- Standaard: € 21,10 (€ 20,10 voor de eerste identiteitskaart) (+/- 3 weken na aanvraag)
- Spoed: € 120,40 (ontvangst 1ste werkdag na aanvraag)
- Er bestaat ook een zeer extreme spoedprocedure (superspoed) met levering in Brussel (€ 157,30) Deze procedure kan enkel wanneer de andere opties niet mogelijk zijn.
Als u door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kunt gaan, kunt u een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met uw gemeente.