Uittreksel uit de geboorteakte
De akte van geboorte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats. In een geboorteakte vindt u alle gegevens over de geboorte van een persoon:
- de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind
- in voorkomend geval, de verklaring van naamskeuze door de ouders
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de moeder, en van de vader of de meemoeder, indien hun afstamming vaststaat
- in voorkomend geval, het aktenummer van de akte van prenatale erkenning, of de erkenning door de moeder, vader of de meemoeder.
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
U kan het document ook direct online aanvragen via onze applicatie eGov. U zal gevraagd worden om aan te loggen met uw elektronische identiteitskaart of met de itsme-app op uw smartphone.
In een geboorteakte vindt u alle gegevens over de geboorte van een persoon:
- de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind
- in voorkomend geval, de verklaring van naamskeuze door de ouders
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de moeder, en van de vader of de meemoeder, indien hun afstamming vaststaat
- in voorkomend geval, het aktenummer van de akte van prenatale erkenning, of de erkenning door de moeder, vader of de meemoeder.
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- uzelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- uw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij de dienst Burgerzaken. Dit hoeft niet noodzakelijk meer de geboorteplaats te zijn, maar een gemeente in België.
Afschriften en uittreksels worden bewaard in een elektronische database. Zij zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als de vroegere ondertekende uittreksels en afschriften. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan u het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
Sinds 1 april 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Geboorteakte uit het buitenland
Als u in het buitenland bent geboren, moet u aan de dienst Burgerzaken vragen in welke gemeente de akte van geboorte wordt bewaard.
Als u het document zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.