Communicatiemonitor

Als lokaal bestuur hopen we dat we burgers goed informeren. Om de tevredenheid over de communicatie in Hulshout in kaart te brengen, hebben we een beroep op de communicatiemonitor van Thomas More gedaan. Een dertigtal steden en gemeenten zijn ons al voorgegaan.

In mei 2023 werden er tweeduizend papieren bevragingen verzonden. Niet minder dan 485 Hulshoutenaren hebben de tijd genomen om haar in te vullen. We zijn er aanzienlijk wijzer van geworden. Bedankt!

Hieronder vatten we graag de opvallendste resultaten samen.

1. Applaus voor het onthaal

Het onthaal scoort positief:

  • balie: 8,26;
  • algemeen mailadres: 8,16;
  • algemeen telefoonnummer: 8,00.

Het best schakelen we een tandje hoger wat klachtenbehandeling betreft. We krijgen er een matige 6,41 voor.

2. Gemeenteblad als favoriet

Het maandelijkse gemeenteblad is met een bereik van 95 % het populairste kanaal. Bovendien wordt het gewaardeerd: het behaalt een cijfer van 8,13.

3. Hoplr

Sinds april 2022 zijn we actief op Hoplr. Qua bekendheid is er nog werk aan de winkel, maar inwoners geven ons er een mooie beoordeling voor: 7,26. Registreer je vlug!

4. Urgente communicatie via sms

De meerderheid, 70 %, wordt in geval van nood het liefst via sms verwittigd.

5. Imago van Hulshout

Op het gebied van leefbaarheid zitten we op het gemiddelde. Hulshoutenaren vinden hun dorp proper, kindvriendelijk en sociaal.

Tips

We hebben met interesse jullie suggesties gelezen. Een aantal conclusies:

  • De gebruiksvriendelijkheid van de website kan volgens sommigen beter. We hebben stappen ondernomen om haar in de toekomst overzichtelijker te maken.
  • Oudere bewoners vrezen dat gedrukte media zullen verdwijnen. We blijven een mix aanbieden! Daarnaast zetten we met initiatieven van onder andere onze sociale dienst alles op alles om ieders digitale vaardigheden te versterken.
  • Er is behoefte aan informatie over:
    • wegenwerken en verkeershinder;
    • subsidies en premies;
    • beslissingen gemeenteraad en college;
    • mobiliteit;
    • gemeentevernieuwing en ruimtelijke ordening;
    • toeristische bezienswaardigheden;
    • winkelen.

Achter de schermen onderzoeken we hoe we de thema's op een duurzame manier in onze communicatie kunnen integreren.