Boodschap van apothekers: volg chronische medicatie goed op!
Sinds midden maart, beheersen de maatregelen die de regering treft om de corona pandemie onder controle te krijgen ons dagelijks leven. De oproep van Minster De Block, “blijf in uw kot” was een duidelijke boodschap. De laatste weken stellen apothekers en huisartsen vast dat heel wat mensen een bestaande chronische behandeling niet zorgvuldig volgen. Een laattijdig bezoek aan de huisarts voor opvolging en herhaalrecept, kan resulteren in een onderbreking van een belangrijke chronische behandeling.
Een tijd geleden hebben we samen een overeenkomst afgesloten, en sindsdien zijn we uw huisapotheker. Dat is voor ons niet vrijblijvend. Daarom willen we u informeren, hoe u ervoor kan zorgen dat uw behandeling optimaal en ononderbroken voortgezet kan worden:
Indien uw geneesmiddelvoorraad onvoldoende is of dreigt te worden, kan u uw gekende huisarts telefonisch contacteren. Die kan beslissen met u een afspraak te maken, ofwel oordelen dat verlenging van de medicatie mogelijk is per telefoon, de zogenaamde teleconsultatie. De huisarts maakt dan een elektronisch voorschrift. Indien het contact telefonisch verloopt, kan de arts u het voorschrift of de code (de RID) digitaal bezorgen. Vervolgens kan u dit (digitaal) bezorgen aan de apotheek.
Indien u om welke reden ook uw woning niet kan of mag verlaten, kan u iemand mandateren om in uw plaats de medicijnen af laten halen. Als dat niet mogelijk is, kunnen wij de geneesmiddelen bij u thuis bezorgen, vanuit onze apotheek.
Tegelijk maken we van de gelegenheid gebruik om uw medicatieschema te bekijken, indien nodig aan te passen, en u de actuele versie te bezorgen. Zeker in deze uitzonderlijke tijden een waardevol document, om bij u te hebben.
Alvast bedankt om dit bericht aandachtig door te lezen. Uw huisapotheker heeft immers als doel u te begeleiden in het goed gebruik van uw geneesmiddelen.