Laadpalen voor elektrische voertuigen

Met zijn allen werken wij richting een klimaatneutrale gemeente en al onze burgers kunnen hier aan meewerken door zich op een duurzame manier te verplaatsen. Deze verplaatsingen gebeuren het liefst te voet of met de fiets, maar het kan ook door elektrisch te rijden.

Is een elektrische auto dan klimaatneutraal? Nee, dat niet. Een elektrische auto heeft geen dampende uitlaat maar ook bij de opwekking van elektriciteit en het produceren van de auto zelf komen schadelijke stoffen vrij. Als je echter naar de levensduur van een elektrische auto kijkt en dit vergelijkt met een brandstofauto, dan zal de elektrische auto aanzienlijk minder belastend zijn voor het milieu.

Bovendien zitten we met de wetgeving dat vanaf 2026 alleen emissievrije auto’s nog fiscaal aantrekkelijk zullen zijn voor bedrijven, waardoor we het aantal elektrische wagens op de baan onnoemelijk zullen zien stijgen. Mede met dit in het achterhoofd legt de Vlaamse overheid ook enkele verplichtingen op met betrekking tot laadpalen.

Verplichtingen voor woongebouwen – vanaf 11 maart 2021

Bij nieuwe woongebouwen met een parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen gaat het om een verplichte installatie van de nodige infrastructuur om de installatie van oplaadpunten voor elektrische wagens op elke parkeerplaats tegen 1 januari 2025 mogelijk te maken.

Bij bestaande woongebouwen waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor een ingrijpende renovatie (25% van het gebouw) met meer dan 10 parkeerplaatsen gaat het – net zoals hierboven – om een verplichte installatie van de nodige infrastructuur om de installatie van oplaadpunten voor elektrische wagens op elke parkeerplaats tegen 1 januari 2025 mogelijk te maken. Tegen 1 januari 2025 moeten de laadpalen wel geplaatst zijn.

Verplichtingen voor niet-residentiële gebouwen – vanaf 11 maart 2021

Gebouwen die niet voor wonen bestemd zijn of parkeergebouwen met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen, worden voorzien van:

  • Minstens 2 oplaadpunten voor elektrische voertuigen;
  • Én van infrastructuur om de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen tegen 1 januari 2025 mogelijk te maken - voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen.

Verplichtingen voor niet-residentiële gebouwen – vanaf 1 januari 2025

Elk bestaand niet-residentieel gebouw met een parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen moet uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust zijn met minstens 2 oplaadpunten voor een elektrische voertuig.

Technische vereisten

Om te voldoen aan de verplichting moet een oplaadpunt een vermogen kunnen leveren dat groter is dan het vermogen van een standaard stopcontact (groter dan 3,7 kW of 16 A) en specifiek als doel hebben om elektrische wagens op te laden. Hierbij moet het oplaadpunt ten minste uitgerust zijn met één van onderstaande connectoren:

  • Type 2 connector voor het laden met wisselstroom (AC), zoals omschreven in de norm EN62196-2;
  • Combo 2 connector voor het laden met gelijkstroom (DC), zoals omschreven in de norm EN62196-3

Fiscale voordelen

Samen met het fiscale voordeel voor elektrische bedrijfswagens komt ook de aanmoediging om laadpalen te plaatsen. Particulieren die tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 thuis een laadpaal installeren kunnen genieten van een belastingvermindering van 45% op de aankoop. Dit tarief daalt tot 30% in 2023 en 15% in 2024. Het maximale bedrag waarop de belastingvermindering wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro, en het laadstation moet de laadtijd en het laadvermogen kunnen sturen. Bovendien moet het station enkel gebruikmaken van groene stroom.

Ook ondernemingen  kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek bij het plaatsen van een (semi-)publiek laadstation. Voor investeringen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 geldt een aftrekpercentage van 200%. Dit daalt naar 150% voor investeringen tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024.

Ondernemingen die investeren in een koolstofemissievrije vrachtwagen (nieuwe staat), een tankinfrastructuur voor waterstof of een elektrisch laadstation installeren, zullen kunnen genieten van een verhoogde investeringsaftrek. Het tarief bedraagt 35% in 2023; 29,5% in 2024; 24% in 2025; 18,5% in 2026 en 13,5% in 2027.

Meer informatie vind je op https://www.vlaanderen.be/een-elektrische-wagen-laden/verplichtingen-voor-laadpunten-bij-parkings