Actieplan Lokale Economie

In juli 2022 maakte het lokaal bestuur een actieplan lokale economie op, omdat wij maar al te goed beseffen dat onze maatschappij stilvalt zonder handelaars en ondernemers. Kleinhandel en horeca spelen een belangrijke rol in de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van een gemeente. Daarom vinden wij het heel belangrijk om hen ten allen tijde te blijven ondersteunen en hen mee te wapenen voor de toekomst. Om tot dit actieplan te komen, werkten we samen met een detailhandelscoach van de provincie.

Meer informatie over het onderzoek, alsook de SWOT-analyse, die we gedaan hebben om tot dit actieplan te komen, vinden jullie hier.

De actiepunten die we aanhalen in dit actieplan kunnen teruggebracht worden tot 4 sterke onderwerpen:

  • Lokaal engagement
  • Mobiliteit verzekeren
  • Communicatie en verbinden
  • Leefbare kernen

Hieronder geven wij een stand van zaken mee (juni 2024):

1. Promoten / bekendheid van het lokale aanbod bij inwoners

  • Handelaar in de kijker: Sinds de start in maart 2022 van deze rubriek hebben wij 25 handelaars in de kijker gezet. We hebben nog aanvragen tot eind dit jaar. Binnenkort lanceren we een nieuwe oproep.
  • Hulshout Leeft facebookpagina: Deze facebookpagina werd opgestart in maart 2022. Enkele statistieken:
    • 1.012 volgers, waarvan 72,7% vrouwen en 27,3% mannen.
    • Bereik van 58.315 mensen
    • 7.200 reacties op onze berichten
    • 10.400 bezoeken aan ons profiel
    • 1.389 klikken op gepubliceerde links
  • Cadeaubon: Sinds april zijn wij overgeschakeld naar de digitale cadeaubon, wat het veel makkelijker maakt om het hele systeem op te volgen. Acties zijn nog niet opgezet.
  • Evenementen: We zijn met ondernemers in gesprek gegaan en we merken dat zij wel te vinden zijn voor een evenement, maar dat ze zelf niet altijd de tijd hebben om dit te organiseren. Het lokaal bestuur is geen evenementenbureau en willen dat ook niet worden. We stellen ook enige 'rivaliteit' voelen tussen de verschillende deeldorpen en stellen vast dat ondernemers vooral in hun eigen deeldorp een evenement willen organiseren. Daarom kiest het lokaal bestuur er voor netwerkmomenten te organiseren voor onze ondernemers.

2. Inzetten op digitale dienstverlening / online zichtbaarheid

  • Informatie website: Alle informatie is sinds 2022 helemaal aangepast en actueel gehouden.
  • Handelsgids online: We hebben al een aantal oproepen naar ondernemers gelanceerd om zich te registreren voor onze handelsgids. Lang niet iedereen staat op dit moment in deze handelarengids, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de ondernemer zelf. Het is wel erg moeilijk om deze informatie actueel te houden, omdat we afhankelijk zijn van informatie die we aangeleverd krijgen.

3. Branding van de gemeente

  • DNA bepaling: De dienst lokale economie heeft een traject gevolgd van de kernmeesters (VLAIO) om het DNA van onze gemeente te bepalen. Dit traject is voltooid en heeft toch voor een eerste indicatie gezorgd. Bedoeling is nu een communicatie- of marketingbureau aan te stellen om dit DNA verder uit te werken. Aangezien ook de visie en de missie van het bestuur meegenomen moet worden in het DNA van de gemeente lijkt het ons beter om nu te wachten tot het nieuwe bestuur gekozen is.
  • Herkenbaarheid: in 2024 zullen we nog op verschillende plaatsen banners/vlaggen plaatsen om meer herkenbaarheid te geven aan Hulshout.

4. Creëren van een gunstig ondernemersklimaat voor bestaande en nieuwe ondernemers

  • Participatieplatform: In de loop van de jaren is de benaming veranderd en noemen we het overlegplatform. Binnen dit overlegplatform organiseren wij overleg en netwerkmomenten met onze ondernemers om te weten wat er bij hen leeft.
  • Workshops / events: In juni 2024 organiseerden wij een netwerkmoment waar we, op vraag van de ondernemers, verder ingingen op e-facturatie en PEPPOL. Andere suggesties hebben we verder nog niet van hen ontvangen.
  • Motivatie om een zaak te starten in kern: Hiermee wilden we de mogelijkheid van subsidies bekijken, maar uit verschillende overlegtafels van het VVSG blijkt dat je al heel wat subsidie moet geven vooraleer mensen er op reageren.

5. Ruimtelijke differentiatie vastleggen in het RUP

  • RUP: Het RUP woonomgeving werd onlangs goedgekeurd.

6. Vooroverleg met ontwikkelaars

  • Vooroverleg ontwikkelaars grote projecten: Meestal vindt dit overleg plaats, samen met omgeving, zodat er gekeken kan worden wat de mogelijkheden zijn voor het project; zowel op vlak van economie als ruimtelijke ordening.

7. Bereikbaarheid garanderen en tijdig informeren van handelaars en ondernemers bij werken

  • Zuilen / signalisatieplannen: Deze actie verschuift naar volgend meerjarenplan.
  • Communicatie: De communicatie rond wegwerkzaamheden is verbreed, maar nog niet echt specifiek naar handelaars.

Als er nog vragen, opmerkingen of suggesties zijn, dan mogen jullie altijd contact opnemen via lokale.economie@hulshout.be