Belastingen
Als ondernemer betaal je ook heel wat belastingen. We proberen hier een opsomming te maken van de mogelijke belastingen die je aan de gemeente betaalt.
Retributie bij publieke evenementen
Standplaats
Wil je op een publiek evenement een standplaats bemachtigen, dan zal je hier een retributie voor betalen. Welke retributie dit is, is afhankelijk van het evenement. Voor meer informatie over de tarieven neem je contact op met de organiserende dienst.
Elektriciteit
De gemeenteraad heeft beslist om voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 volgende tarieven te hanteren:
- Stopcontact van 32A (per dag)
- aanslagjaar 2020: € 18,15
- aanslagjaar 2021: € 18,50
- aanslagjaar 2022: € 18,90
- aanslagjaar 2023: € 19,25
- aanslagjaar 2024: € 19,65
- aanslagjaar 2025: € 20,05
- Stopcontact van 63A (per dag)
- aanslagjaar 2020: € 30,30
- aanslagjaar 2021: € 30,90
- aanslagjaar 2022: € 31,50
- aanslagjaar 2023: € 32,15
- aanslagjaar 2024: € 32,80
- aanslagjaar 2025: € 33,45
De gemeenteraadsbeslissing 'Retributiereglement op afname elektriciteit bij publieke evenementen' vind je hier.
Opcentiemen ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten
Algemeen
De Vlaamse overheid wil leegstand en verval van bedrijfsruimten tegengaan. Voor elk bestaand gebouw dat opnieuw in gebruik wordt genomen, moet men geen onbebouwde ruimte aansnijden.
Leegstand van woningen en gebouwen opsporen, registreren en aanpakken is een gemeentelijke bevoegdheid. Gemeenten hebben een ruime vrijheid om te bepalen of en hoe ze leegstand bestrijden maar er zijn enkele basisvoorwaarden die voor alle gemeenten in het Vlaams Gewest hetzelfde zijn.
Wanneer is er sprake van leegstand bij een bedrijfsruimte?
Een bedrijfsruimte wordt als leegstaand beschouwd en opgenomen op de gemeentelijke lijst als meer dan 50% van de totale vloeroppervlakte van de bedrijfsgebouwen niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt aangewend gedurende een termijn van ten minste twaalf opeenvolgende maanden. Het gebruik van de ruimte moet rationeel zijn. Het naast elkaar plaatsen van lege vaten bijvoorbeeld kan niet beschouwd worden als rationeel gebruik.
Voor een nieuw gebouw is er een uitzondering: gemeenten mogen deze pas als leegstand beschouwen als ze binnen zeven jaar na vergunning niet gebruikt worden overeenkomstig de functie.
Gemeenten zijn wel enkel bevoegd voor gebouwen met een economische functie op een perceel van minder dan 500 m².
Wanneer is er sprake van verwaarlozing bij een bedrijfsruimte?
- Een bedrijfsruimte wordt als verwaarloosd beschouwd als ze uitgesproken gebreken van algemene of beperkte omvang vertoont aan buitenmuren, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitentimmerwerk, kroonlijst, dakgoten, trappen of liften.
- Er is sprake van beperkte verwaarlozing als het gebrek betrekking heeft op de helft of minder dan de helft van de oppervlakte, de lengte of breedte, m.a.w. als de verwaarlozing plaatselijk, niet uitgebreid, dus lokaliseerbaar is.
- Er is sprake van algemene verwaarlozing als het gebrek zich voordoet over meer dan de helft van de oppervlakte, de lengte of de breedte.
- Gebreken van welke omvang ook die de stabiliteit of de veiligheid in het gedrang brengen, leiden altijd tot opname op de gemeentelijke lijst. Hetzelfde geldt voor bedrijfsruimten die met vochtproblemen kampen.
Leegstandsheffing
Leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten in Vlaanderen worden opgenomen in een inventaris, die jaarlijks bijgewerkt wordt. Wanneer een bedrijfsgebouw minstens 3 jaar in de inventaris staat, moet de eigenaar leegstandsheffing betalen.
Beëindiging van de verwaarlozing of leegstand
Bij beëindiging van de verwaarlozing of leegstand van een bedrijfsruimte breng je als eigenaar de administratie op de hoogte, via een aangetekende brief met het verzoek uit de inventaris te worden geschrapt.
- Je voegt alle bewijsstukken toe die je nodig acht ter ondersteuning van jouw vraag. Een aanvraag tot schrapping moet je telkens staven met een verklaring van de burgemeester die de beëindiging van de leegstand en/of verwaarlozing bevestigt. Deze verklaring kan pas worden afgeleverd ná grondig onderzoek ter plaatse.
- De administratie betekent na onderzoek, hetzij op basis van de stukken, hetzij ná een onderzoek ter plaatse, de aanvaarding of niet-aanvaarding van de aanvraag tot schrapping binnen de 30 kalenderdagen ná de betekening ervan.
- Wordt de aanvraag ingewilligd, dan wordt aan de eigenaar een attest betekend met vermelding van de datum van schrapping. Een afschrift van dat attest wordt binnen dezelfde termijn ter kennisgeving toegezonden aan de betrokken gemeente en aan de POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij).
- Wordt er geen uitspraak betekend binnen de termijn van 30 kalenderdagen, dan wordt de aanvraag tot schrapping geacht aanvaard te zijn. Het attest tot schrapping zal dan aan de belanghebbende worden betekend op eenvoudig verzoek.
Gemeentelijk reglement
De gemeenteraad heeft beslist voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 100 opcentiemen te heffen op de heffing van het Vlaams Gewest ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.
De gemeenteraadsbeslissing 'Opcentiemen op de door het Vlaamse Gewest geheven heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten' vind je hier.
Belasting op bedrijfsruimte
Algemeen
Een aangifte voor de belasting op bedrijfsruimten wordt gestuurd naar alle zelfstandigen en ondernemingen, waarvan de maatschappelijke zetel en/of vestiging(en) zich op Hulshouts grondgebied bevindt en die volgens de Kruispuntenbank voor Ondernemingen nog actief zijn.
Welke oppervlakte wordt in rekening gebracht?
Je moet de totale oppervlakte van de vestiging doorgeven, rekening houdend met:
- bebouwde oppervlakte zoals conciërgewoning, opslag- en overslagruimte, improductieve oppervlakte, oppervlakte zonder economisch rendabel nut of gebruikt (refter, inkomhal, ...)
- onbebouwde oppervlakte zoals toegangswegen, parkings, plantsoenen, grasstroken, groenzones, vijvers, laad-, los- of stortplaatsen, bufferzone, weiland, woeste en braakliggende gronden, ...
Meer informatie hierover vind je in het aanvraagformulier.
Wanneer krijg je een vrijstelling?
In volgende gevallen krijg je een vrijstelling:
- Als de bedrijfsoppervlakte kleiner of gelijk is aan 250 m²
- Als je na 1 januari van het aanslagjaar opgestart bent op ons grondgebied en dit voor het aanslagjaar waarin de belaste activiteit aanvangt.
- Vennootschappen in vereffening waarvan de activiteit zich beperkt tot de vereffeningsverplichtingen.
- Gepensioneerde zelfstandigen en gepensioneerde uitbaters van agrarische bedrijven met beperkte bedrijfsactiviteit, ongeacht de oppervlakte waarvan zij gebruik maken.
Gemeentelijk reglement
De gemeenteraad heeft beslist om voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 volgende tarieven te hanteren:
- voor elke beoefenaar van een vrij beroep, elke handels-, nijverheids- of elke vennootschap, vereniging, inrichting of instelling onderworpen aan de vennootschapsbelasting: Per vestiging met een bedrijfsoppervlakte vanaf:
- 251 m² tot en met 500 m² : € 165
- 501 m² tot en met 1.000 m²: € 250
- 1.001 m² tot en met 2.500 m²: € 550
- 2.501 m² tot en met 5.000 m²: € 825
- 5.001 m² tot en met 10.000 m²: € 1.100
- 10.001 m² tot en met 25.000 m²: € 1.650
- 25.001 m² tot en met 50.000 m²: € 3.300
- 50.001 m² tot en met 100.000 m²: € 6.600
- 100.001 m² en meer: € 8.900
- voor elke tuin- en/of landbouwonderneming
- een forfaitaire belasting van € 5,50 per begonnen hectare
De gemeenteraadsbeslissing 'Belastingreglement op bedrijfsruimten voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025' vind je hier.
Belasting op reclamedrukwerk
Algemeen
Papier maakt een groot aandeel uit van de aangeboden hoeveelheid huisvuil. De verwijdering en de verwerking van papier betekent een aanzienlijke uitgave voor het gemeentebestuur, waardoor er beslist is een belasting te heffen op niet-geadresseerd reclamedrukwerk.
Wat is reclamedrukwerk?
Onder reclamedrukwerk verstaan we elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen, en die erop gericht is een potentieel cliënteel er toe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
Onder gelijkgestelde producten verstaan we de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot het gebruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst.
Onder huis-aan-huis-verspreiding verstaan we het systematisch achterlaten van het drukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
Wanneer krijg je een vrijstelling?
Volgende publicaties zijn vrijgesteld van belasting:
- publicaties van publiekrechtelijke personen
- publicaties van socio-culturele en sportverenigingen
Gemeentelijk reglement
De gemeenteraad heeft beslist om voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 volgende tarieven te hanteren:
- aanslagjaar 2020: € 3,25 per 100 verspreide exemplaren
- aanslagjaar 2021: € 3,30 per 100 verspreide exemplaren
- aanslagjaar 2022: € 3,40 per 100 verspreide exemplaren
- aanslagjaar 2023: € 3,45 per 100 verspreide exemplaren
- aanslagjaar 2024: € 3,50 per 100 verspreide exemplaren
- aanslagjaar 2025: € 3,60 per 100 verspreide exemplaren
De gemeenteraadsbeslissing 'Belasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk' vind je hier.
Opcentiemen op onroerende voorheffing
Algemeen
De onroerende voorheffint is een jaarlijkse Vlaamse belasting op onroerende goederen die in het Vlaams Gewest liggen. Ze worden berekend op basis van het kadastraal inkomen. Onroerende goederen zijn gronden, gebouwen en sommige soorten van bedrijfsuitrusting (materiaal en outillage).
Gemeentelijk reglement
De gemeenteraad heeft beslist om voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 ten bate van de gemeente Hulshout 818,64 opcentiemen te heffen op de onroerende voorheffing.
De gemeenteraadsbeslissing 'Gemeentelijke opcentiemen onroerende voorheffing' vind je hier.