Van nood naar deugd: rioleringsproject en veilige (school)fietsverbinding Joris Verhaegenlaan hand in hand
VAN NOOD NAAR DEUGD: rioleringsproject en veilige (school)fietsverbinding Joris Verhaegenlaan hand in hand
Van maandag 3 maart 2025 tot en met dinsdag 1 april 2025 loopt een openbaar onderzoek naar de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan voor de Joris Verhaegenlaan.
Afvalwater dat nu in de natuur infiltreert, zal worden opgevangen en via een nieuwe riolering naar een zuiveringsstation afvloeien. Boven op de strook waar rioleringswerken uitgevoerd zullen worden, is de Joris Verhaegenlaan voorzien. Met de aanleg van de Joris Verhaegenlaan maakt lokaal bestuur Hulshout van een nood een deugd.
TOEKOMSTGERICHT CONCEPT - VISIE
De Joris Verhaegenlaan zou een veilige (school)fietsverbinding slaan tussen de Booischotseweg en (na realisatie van site Ter Nethe) de Vaartdijkstraat, parallel aan de Grote Baan. Dat toekomstige traject zou dan grenzen aan de Bertelsbroekstraat, de Kapelstraat, de Strepestraat, de Vloeikensstraat en de Bruulstraat.
Aan de Booischotseweg zou de Joris Verhaegenlaan starten als een fietspad met daarnaast een ontsluitingsweg naar reservegronden van Leefgoed. Er is met het Leefgoed-eigendom geen ontwikkelingsplan op korte termijn, maar de weg zou er al in eerste fase komen om optimaal gebruik te kunnen maken van de geplande rioleringswerken. Alleen het fietspad zou zijn weg vervolgen langs de doodlopende straten om aan te komen aan het project 'site Ter Nethe'. Via de Bruulstraat en de paden in de voorziene parkzone op de site zou het tracé kunnen eindigen in de Vaartdijkstraat.
Op die manier zou de Joris Verhaegenlaan voor fietsers een aantrekkelijk alternatief voor de Grote Baan kunnen worden. Om modern fietsverkeer (speedpedelecs, bakfietsen,...) in beide richtingen vlot te kunnen laten verlopen, zou een breedte van drieënhalve meter worden verhard (zoals het fietsvademecum voorschrijft).
FIETSER BAAS
In de Joris Verhaegenlaan zou de fiets over het gehele traject hoofdvervoermiddel en maatgevend voertuig zijn. Wegneembare obstakels zouden doorgang naar de aan het fietspad grenzende straten voor gemotoriseerd verkeer onmogelijk maken. Creatie van een sluipweg tussen onderlinge straten zou op die manier worden vermeden.
Dat zou betekenen dat alleen voor hulpdiensten, eventueel omleidingsverkeer bij werken in een van de aansluitende woonstraten of bestemmingsverkeer dat niet zou kunnen manoeuvreren in de smalle woonstraten een uitzondering zou gelden.
Vragen?
015 22 40 11