Studio TaDa

Over Studio TaDa

Logo Studio TaDa

‘Ik heb interieurvormgeving gestudeerd in Mechelen, maar na mijn studie ontbrak er precies nog iets. Er was ook geen stage gekoppeld aan de opleiding, dus ging ik zelf op zoek naar een mogelijke stageplek. Zo ben ik twee maanden gaan werken in een designbureau in New York. Dat was een enorm leuke ervaring. In het designbureau mochten we ontwerpen wat we wilden en dan zochten ze wel iemand die dat kon uitvoeren, budget speelde geen rol. In realiteit werk je met mensen met realistische budgetten. Terug thuis kwam ik terecht in een gespecialiseerd productiebedrijf. Daar mocht ik zelf keukens en maatkasten ontwerpen, maar het moest ook uitvoerbaar zijn. Zij moesten het tenslotte zelf maken. Een ontwerp werd daar nooit op eigen houtje gemaakt: de calculator en uitschrijver keek steeds mee om te wijzen op de technische haalbaarheid. Daar heb ik alles geleerd als het over schrijnwerkerij gaat. Nadien kwam ik in een bouwbedrijf terecht, maar daar kon ik mijn creatieve ziel niet kwijt. Ik stapte over naar het onderwijs waar ik creatieve vakken gaf, handig met kleine kindjes in huis, maar het begon toch ergens te knagen. In 2015 startte ik met Studio TaDa: eerst in bijberoep, maar het werd groter en groter en op een bepaald moment voelde ik me niet meer op mijn plaats in het onderwijs. De opdrachten liepen goed binnen en ik besliste om de sprong te wagen naar fulltime zelfstandige. Niet altijd rozengeur en maneschijn, maar nog steeds heel blij met deze keuze.’Studio TaDa

‘Ik bied kleuradvies, interieuradvies, -ontwerp en -styling aan. Heel vaak komt het er op neer dat mensen eigenlijk niet weten wat ze willen en dat ze ook niet weten wat ze mooi vinden. Of ze weten niet goed wat bij elkaar past. Soms vinden mensen binnen een gezin verschillende zaken mooi en dan moet je ergens een gulden middenweg zoeken. De klant zelf ziet die gulden middenweg niet meer. Het is zwart of wit, maar grijs bestaat niet meer. Mensen doen ook vaak beroep op een interieurarchitect om net die andere insteek te hebben. Wij zijn gewoontedieren, dus vaak zien wij geen andere mogelijkheden binnen een bepaalde ruimte dan de mogelijkheden die er op dat moment getoond worden. Ik vind het dan heel belangrijk om net wel die andere insteek te vinden. Door met mensen te praten over hun interieur en manier van leven, te overleggen en te brainstormen, kan ik de ruimte een hele nieuwe wending geven waar mensen zelf nog niet bij stilgestaan hebben.’

‘Ik zet in mijn offerte niet standaard in dat er een maximaal aantal aanpassingsrondes zijn. Het is wel zo dat je mensen hebt die blijven veranderen, meestal omdat ze bang zijn om een verkeerde keuze te maken. Op een bepaald moment moet er een beslissing genomen worden, ik probeer dit nooit voor hen te doen, maar ze wel in de richting die het best voor hen werkt te duwen. Dat is het allerbelangrijkste: dat ik binnen mijn stijl een ontwerp maak dat bij de klant past en waarin de klant kan functioneren, zij moeten er wonen en zich gelukkig voelen. Een voordeel bij mezelf is ook dat ik alle plannen zelf teken: ik heb met de klant gepraat en weet zo ook perfect wat ze willen. En als hetgeen klanten esthetisch mooi vinden, technisch te moeilijk wordt, kan ik steeds op mijn eerste werkervaring terugvallen: ik bespreek het met de uitvoerders en leer zo ook elke dag nog bij. Ik werk meestal samen met dezelfde onderaannemers. Ondertussen weet ik hoe deze mensen werken en of ze hun afspraken nakomen, en dat is eigenlijk het belangrijkste.’

Wat is het mooiste aan jouw beroep? 

'Het leukste aan mijn job is sowieso de variatie. Je komt altijd bij andere mensen met een andere insteek terecht. Ook al heb je bij wijze van spreken twee keer exact dezelfde ruimte, je hebt altijd verschillende bewoners en zo worden het toch twee totaal verschillende ontwerpen. Alles is afhankelijk van de insteek van de klanten maar ook van je eigen inspiratie.'

'Mijn klanten komen ook van overal. Soms moet ik zelfs naar Aalst of Gent. Ik vind dat wel een eer, want er zijn sowieso ook interieurarchitecten korter bij maar ze kiezen toch voor mij. Dat wil zeggen dat ze echt leuk vinden wat ik doe en ontwerp. Verder heb ik mijn klanten vooral via mond-tot-mond-reclame en sociale media. Ook dat vind ik een pluspunt, want dat wil zeggen dat mijn klanten tevreden zijn van het werk dat ik lever. Klanten weten ook dat ze mij steeds mogen contacteren als ze op een probleem stoten bij hun inrichting, ook nadat ik de laatste definitieve plannen heb doorgestuurd en onze samenwerking eigenlijk ten einde is. En de ultieme kroon op het werk is dat klanten apetrots een foto doorsturen van hun afgewerkte ruimte en ik mijn ontwerp er volledig in herken, dit is absolute voldoening!'

Lees ook hier het artikel dat verscheen in het boekje van september 2024.

Studio TaDa | Booischotseweg 145 | 2235 Hulshout | 0476/76.35.24 | anouk@studiotada.be | www.studiotada.be

Zet u ook graag uw handelszaak of onderneming in de kijker? Neem dan contact op met lokale.economie@hulshout.be